Az online vitarendezésről vevőknek és webáruházaknak

Az online vitarendezésről vevőknek és webáruházaknak
2017. június 16.

Ön vásárló és sérelem érte? Sérült a termék, amelyet a webáruház kiszállított? Lejárt a szavatossága? Hiába írt a webáruháznak, hogy küldjenek másikat, nem történt semmi? Azon gondolkozik, hogy ügyvédhez fordul? Ne tegye azonnal, előbb olvassa el ezt a cikket?

Ön webáruház tulajdonos és a vevője bizonyíthatóan nem létező hiba miatt kér kártérítést? Szeretné hivatalosan intézni az ügyet, de hosszadalmasnak tartja a bírósági eljárást? Szeretne online vitarendezést folytatni? Hiába…

Egy kis elmélet vásárlóknak

Magyarországon még nem bevett szokás a webáruházakkal kapcsolatos viták online kezelése. Pedig teljesen kidolgozott a jogi háttér és intézményi háttér is van. Mit jelent ez a gyakorlatban? Hogyan kell ezzel a lehetőséggel élni? Erről szól ez a cikk.

Uniós szintű megoldás – majdnem…

Az Európai Unió fogyasztóvédelmi szabályai lehetővé tették, hogy webáruházak vásárlói online felületen nyújtsák be esetleges vitáik részleteit. Igaz, ez sem működik minden ország polgárai számára, de a Magyarországban élők élhetnek a lehetőséggel. Feltéve, ha a webáruháznak, amellyel vitájuk támadt az Európai Unióban van a székhelye. Akkor regisztráció után beadhatnak egy vitás ügyet egy honlapon és 4 lépésben eljuthatnak egy közös megegyezésre. Ez egy peren kívüli eljárás, melyben a felek először megállapodnak, hogy melyik megye Békítő Testületét választják, majd mindent leírnak és megvárják, hogy a békítő testület milyen megoldást javasol, s ha a vásárló is és a webáruház is elfogadja a megoldást, rendezték is az ügyet. Mi ebben az új? Az, hogy ezt a folyamatot online lehet végig vinni és az, hogy nem csak magyar áruházzal levő vitát lehet így rendezni, hanem majdnem minden EU tagországban levő webáruházzal való vitát is. Erről szól az alábbi, angol nyelvű videó.

 

 

A magyar webáruházak rávehetők erre?

Nagy kérdés. Én már láttam olyan webáruházat, amelynek a láblécében volt link erre a honlapra. De nem hiszem, hogy rajonganának ezért a dologért, mert egyoldalúnak tartják. Magyarországi székhelyű webáruház ugyanis nem indíthat vitarendezési eljárást online. Ezt eddig csak 4 európai országban (Belgium, Lengyelország, Luxemburg, Németország) teheti meg az eladó.

Akkor mire jó ez az egész nekünk?

Nagyon fontos tulajdonsága a rendszernek, hogy a magyar vásárlók nem csak magyarországi székhellyel rendelkező webshop ellen indíthatnak vitás kérdést rendező eljárást, hanem bármely EU tagállamban levő cég ellen. És ennek két fő előnye van.

A két fő előny

A vásárlóknak, ha vitás kérdést szeretnének rendezni például egy német webáruházzal, nem kell német bíróságokon pert indítaniuk. Nem kell ügyvédet fizetniük.

A magyar vásárlók sokkal nagyobb bátorsággal vásárolhatnak külföldi székhelyű áruházakban, mert ha minden kötél szakad, még használhatják a világhálót.

Magyar webáruházaknak is jó ez a gyakorlat, mert EU országok vevői nagyobb biztonságérzettel vásárolhatnak tőlük. Hogy jelenleg milyen gyakoriak ezek az ügyek ide kattintva megtudható.

Persze mindenki azt kívánja, hogy a fenti tudásra sose legyen szüksége, de ha már volt vitája webáruházzal, talán értékesnek minősíti, amit írtam, talán hozzá is szól ehhez a cikkhez…

A bejegyzés trackback címe:

https://interneteskereskedelem.blog.hu/api/trackback/id/tr1912600167

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kvadrillio 2017.06.17. 13:51:26

AKIVEL NEM LEHET ECCERŰEN LERENDEZNI A VITÁT, AZT KI KELL VÁGNI A NETRŐL !
AZ EMBEREK NEM SZERETIK, HA SZARSÁGOKKAL BONYOLÍTJÁK AZ ÉLETÜKET.

vackor1 2017.06.17. 18:58:34

A cikkben említett EU-s online vitarendezésről csak annyit , hogy én vettem pár dolgot a mai napig is működő cipomarka.com weboldalon, ott egy pesti cím van megadva ( ahol természetesen nem találhatóak , csak szállításnál derül ki, hogy egy bulgáriai illető szerepel feladóként egy ottani címről ) , egy belső levelezés és egy mail-cím ( egyiken sem elérhetőek , nem reagálnak ) több részletben küldik a megrendelt HAMIS terméket - természetesen az sehol nincs feltüntetve, hogy nem eredeti terméket forgalmaz - , nem jó méretben , összekeverik a rendelés számait és teljesen mást küldenek, számlát nem kapsz , majd amikor élni szeretnél a netes vásárlásnál biztosított 14 napos elállási jogoddal , akkor a magyar fogyvéd annyit ír, hogy fordulj a rendőrséghez, a rendőrség előbb hímez-hámoz, majd nem indít nyomozást az ügyben - nagyjából 100 000 forintos összegről van szó - és az említett ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=HU honlapon található EU-s "vitarandezési" oldal 30 nap múlva küld egy mail-t, hogy nem volt sikeres a vitarendezés , részéről nagyjából ennyi.. :))) A vicc , hogy nem a pénz miatt tettem feljelentést, hanem mert a megadott cím melletti Cats Cafe-ban azt mondták, hogy már sokan keresték náluk ezt a céget , azaz nem kevés embert vert már át , de a rendőrség szerint ez nem jelent semmit, nem megalapozott a csalás , az sem izgatja őket, hogy hamis terméket árul és számlát sem ad .. :)) ( amúgy még a mai napig elérhető a weboldal , lehet rendelni , aztán vagy-vagy.. :)) ) Ennyit a fogyvédről is meg a rendőrségről is.. :)))