Használj tavalyi adatokat a webáruházad idei sikerességéhez!

Használj tavalyi adatokat a webáruházad idei sikerességéhez!
2014. november 18.

Szeretnéd tudni, hogy karácsonykor milyen termékeket fognak tőled legtöbben venni? Szeretnéd tudni, hogy egy nagyon jó, máshol kelendő árudat miért nem veszik a webáruházad látogatói? Hogy erre a két kérdésre választ kaphass, elemezned kell adataidat. Hogy ezt profi módon hogyan lehet, azt Mester Tamás , az Adatlabor elemzője mondta el nekünk. Tamás mostanság több webshop-pal is dolgozik annak érdekében, hogy ezek a webshopok big data-val optimalizálják a forgalmukat, és hogy boldogabb vevőket szerezzenek. A webshopokon kívül sok más területen is elemez az Adatlabor adatokat, például: hírportálok, technikai dolgok, online szolgáltatások, sőt akár internetes párkeresés területén is... Mester Tamásnak az adatelemzés amúgy a szenvedélye is, a TEDx-en tartott már a témában előadást.

 

Big data milyen méretű webáruházaknál keletkezik és mennyi idő alatt?

régi_adatelemzés.jpg

A Big Data egy trendi és elég megfoghatatlan kifejezés. Alapvetően 3 dolog nagy a big data-ban: az adatok mennyisége, az adatok változatossága és az adatszerzés sebessége. Klasszikus értelemben big data-ról az ebay méretű kereskedőknél beszélünk, de akárhogy is nevezzük a gyereket a lényeg ugyanaz: az adatokat elemezni kell, mert az által értjük meg a vevőket. Ha megértjük a vevőket, akkor pedig meg tudjuk nekik adni azt, amire vágynak. Ettől ők is boldogabbak lesznek és mivel emiatt továbbajánlanak és visszajönnek legközelebb is, a webshop forgalma is nőni fog.

 

Lehet-e olyan következtetéseket levonni a vásárlás közben kelettkezett adatokból, ami segít előrejelezni a következő hét, hónap vásárlásainak nagyságát és miben létét?

Természetesen, sőt ez az egyik legfontosabb cél. Szoktam mondani, hogy az adatelemzés, olyan mint a gondolatolvasás. Anélkül értjük meg, hogy mit szeretne a látogató, hogy megkérdeznénk őt. Csak a viselkedését figyeljük. Az érdekes esetek mindig azok, amikor az adatokból kiolvashatjuk, hogy valamelyik áru óriási érdeklődést vált ki, de valamiért mégsem vásárolják. Valamiért beakad a vásárlás folyamata. Ha big data-val dolgozunk - azaz szinte mindent mérünk és monitorozunk az oldalon -, akkor egész pontosan meg tudjuk mondani, hogy mi ez a valami. Lehet egy rosszul elhelyezett gomb, egy nem elég hatásos kép, egy rosszul megfogalmazott leírás.

Olyan is előfordul, hogy rossz célcsoportnak ajánlottuk a terméket. Ilyenkor jönnek képbe az ún. A/B tesztek, illetve a perszonalizált (azaz személyre szabott termékajánlás). De a kérdésre is válaszolva: főleg most a karácsonyi szezonban, a webshopok előző éves adatait elemezve nagyon pontosan meg lehet mondani, hogy mi lesz a top-termék és azt is hogy ezeket a termékeket hogyan érdemes reklámozni, illetve, hogy melyik napokon - akár azt is, hogy melyik napszakaszban.

A kedvenc viselkedési mintám egyébként, amikor egy webshop-nál látjuk, hogy adott vásárló évente egy-kettőt vásárol, de mindig ugyanazokon a napokon. Ezek a születésnapi ajándék vásárlások. Egy jó ajánlattal ezeket minden évben begyűjtheti a webshop.

Hogyan formálódik egy webáruház big data állománya versenyelőnnyé?

Erre példákat már fentebb is mondtam. A legfontosabb talán az, hogy a big data-nak pontosan az a lényege, hogy ne álljunk meg a Google Analytics-nál. A Google Analytics egyébként zseniális riportoló eszköz. De a versenyelőnyök, az igazi nagy döntés támogató adatok minden cégnél egyediek, hiszen a piacuk, az eszközeik és a céljaik, vagyis ahogy felépítik az üzletüket: az is egyedi és nagyon nagy eséllyel pontosan ugyanúgy (szerencsés esetben :-)) senki más nem csinálja. Általánosságban azt mondhatnám, hogy mindig arra törekeszünk, hogy megértsük a látogatókat. Hogy meg tudjuk miért vannak ott, mit akarnak és hogyan lehet őket visszacsábítani. Majdnem minden webshop-nál látunk "low-hanging-fruit"-okat (alacsony ágon függő gyümölcsöket a szerk.), azaz gyorsan learatható babérokat. Pl. egy terméket nagyon sokan néznek, de senki nem vásárolja. Már ennek a beazonosítása is egy nagyon fontos dolog, de a probléma kezelése is megoldható adatokkal. Megnézzük, hogy ki az a sok ember (férfiak, nők, fiatalok, öregek), hogy mit vásároltak korábban, hogy mi az, ami általában érdekli őket és ez alapján letesztelünk egy-két új termék-aloldalt - ugyanazzal a termékkel, de más szövegezéssel, más képpel, máshol elhelyezett „kosár" gombbal. Majdnem mindig 2-3 verzióból találunk egyet, ahol végül beindul a vásárlás és láttunk már olyat is, hogy végül ez vált a vezető termékké. De ez csak egy dolog. Rengeteg ilyen sikert el lehet még érni adatokkal.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://interneteskereskedelem.blog.hu/api/trackback/id/tr646913511

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.